Na cestách ...

Krásy Vysokých Tater a tipy na ty nejhezčí turistické trasy, které byste rozhodně neměli vynechat…

8. 9. 2021

Ahoj u dalšího článku, který bude konečně cestovatelský. Začátek prázdnin jsme totiž strávili na Slovensku, kam jsme jeli navštívit přítelovu rodinu. Celý výlet jsme se ale rozhodli prodloužit o alespoň několikadenní výletování po Vysokých Tatrách. Kde jsme byli ubytovaní, po jakých turistických trasách jsme chodili a jaká túra se nám líbila nejvíce? O tom všem se dočtete v dnešním článku. Tak jdeme na to!

Celkově náš pobyt na Slovensku trval týden. Na první 4 noci jsme byli ubytovaní v Popradu, který lze považovat za začátek a vstupní bránu do Vysokých Tater. Na bookingu jsme tam našli skvělé ubytování – Penzion Harmony – kde jsme strávili 4 noci a moc se nám tam líbilo, a tak s klidem doporučuji dál. U penzionu je pak ještě fajn restaurace, kam jsme chodili ČASTO na večeře – restaurace U Septima.

Naší první zastávkou cestou do Popradu byla vesnička v horách Vlkolínec. Vlkolínec, který na Slovensku představuje nejzachovalejší a nejkompletnější celek původních lidových staveb, je na seznamu UNESCO. Do vesničky jsme dorazili v podvečer, takže jsme už skoro nenarazili na další turisty. Auto jsme zaparkovali na parkovišti přímo před vstupem do vesnice. Vlkolínec se rozprostírá na kopci, a proto musíte počítat s menším výstupem, ale odměnou za kratší chůzi do kopce vám budou nezapomenutelné výhledy.

Vesnička je kouzelná, plná krásných fotogenických domečků a milých obyvatel. Po projití vesnice jsme si pak zašli do tamní restaurace na kávu a štrůdl 🙂 . No a pokud stihnete otevírací dobu můžete se do některého z domů jít podívat a zda byste například chtěli zůstat déle a dosyta si užít atmosféru tohohle místa, kde se zastavil čas, zabookujte si penzion přímo ve Vlkolínci. 🙂 No… a my už ale jedeme dál – do Popradu.

Místní restaurace…

Den první – K Popradskému plesu…

První den jsme z našeho ubytování v Popradu vyjížděli po 9. hodině. Náš plán byla procházka k Popradskému plesu, kam nás poslala majitelka penzionu, protože si myslela, že to bude tak akorát procházka pro dva pražáky v teniskách. 😀 No… tenisky jsme si přezuli u auta a vydali se k plesu odkud jsme pak pokračovali dál…

Parkování je možné u vlakové zastávky Popradské pleso. Na začátku července jsme za parkování u cesty na celý den zaplatili 10 Eur (Parkování v Tatrách rozhodně není z nejlevnějších). K plesu vede asfaltová cesta přímo od parkoviště, a proto tento výlet zvládnou i ti méně vytrénovaní nebo maminky s kočárkama. Po cestě si můžete udělat odbočku na ,,symbolický cintorín”, kde se nachází malá kaple a pamětní desky obětem Vysokých Tater. Místo je to sice smutné, ale zároveň moc zajímavé.

Symbolický cintorín

Popradské pleso je naprosto impozantní, výhled na něj si můžete užívat buď s pivkem v ruce z dvou přilehlých restaurací, nebo si, jako my, užít pohledy na něj během výstupu na ,,Sedlo pod Ostrvou”. Výstup je tam prudší, a proto ho už nedoporučuji rodinám s kočárkama. I když jsme do kopce chvílemi dost funěli, stálo to za to. Ten pocit stát nahoře a dívat se na tu krásu pod námi byl nezapomenutelný.

Jelikož jsme v nohách stále neměli dost kilometrů, rozhodli jsme se naši túru ještě prodloužit o Štrbské pleso. Z Popradského na Štrbské pleso je to příjemná procházka s mírným stoupáním (i když lesními cestami), a proto je dobrou variantou pro ty, kteří si chtějí procházku prodloužit, ale zároveň se nechtějí škrábat do strmého kopce. Štrbské pleso se nám líbilo, jen upřímně na mě tohle pleso obklopené nejrůznějšími hotely, domy a restauracemi neudělalo takový dojem jako přírodní Popradské pleso. U Štrbského plesa je to prostě o dost komerčnější a spíše takové městské.

U Štrbského plesa je možné si půjčit lodičku a prozkoumat pleso z jiné perspektivy.

Dohromady jsme tento den ušli přes 20 km (a to jsme původně plánovali jen krátkou pohodovou procházku). Celý den jsme si moc užili, a tak jsme se rozhodli, že i druhý den si dáme trochu do těla.

Den druhý – Výšlap na Zbojnickou chatu…

Další den jsme si naplánovali ještě náročnější výstup. Čekala nás túra na Zbojnickou chatu. Vyráželi jsme ze Starého Smokovce, kde jsme opět zaplatili něco kolem 10 Eur za parkování. Cesta ze Starého Smokovce nahoru má trvat čistým časem něco okolo 3 hodin. Jedná se již o středně náročnou túru, a proto dobře zvažte, zda je to trasa pro vás. My si první pauzu dávali na kávu na Hrebienku (kam se můžete vyvézt lanovkou a odtud pokračovat jen k blízkým vodopádům), a pak až nahoře na oběd na Zbojnické chatě.

První zastávka byla na Hrebienku

Výšlap na chatu nebyl zas tak složitý, jak jsme se obávali. Ano, byly tam úseky, kdy jsme chodili po pohyblivých kamenech a museli se tak přidržovat, nebylo to ale nic, co by se nedalo za suchého a teplého počasí, jako jsme měli my, zvládnout. Cestou jsme překračovali přes mnoho potůčků, mostů a menších ples či vodopádů. Byla to nádhera. No posuďte sami alespoň z fotek 🙂 Velkou část cesty jsme šli sami, a proto jsem se chvíli bála, abychom nepotkali medvědy. Naštěstí jsme na ně to ,,štěstí” neměli 😀 Když jsme byli skoro u vrcholu, tak jsme začali potkávat čím dál tím více lidí.

Zbojnická chata je vysokohorská chata, ve které se můžete i ubytovat, a která je zásobována zejména nosiči, které jsme během cesty také míjeli a dost jsem je obdivovala. Já měla co dělat vylézt nahoru jen s mini batůžkem – no jo, chce to asi větší trénink 😀

Když jsme byli nahoře, chtěli jsme si dát dobrý oběd, na který jsme v posledních minutách výstupu neustále mysleli. No… Bohužel to bylo jedno z nejhorších jídel, co jsem kdy měla. A to ještě s tučnou vysokohorskou přirážkou. No nic… Ne vždy je posvícení. Ještě že jsme měli s sebou nějaké sušenky.

Toto se opravdu vůbec nevyvedlo – klobása a česnečka.

Jak to tak bývá, dolů se nám šlo o něco hůř než nahoru… Během cesty jsme si ještě udělali menší odbočku k Obrovskému vodopádu, kde už bylo o poznání více lidí, jelikož se jedná o snadno dostupný turistický cíl. I tento den jsme ušli přes 20 km s tím, že byla tato túra o dost náročnější než ta z předchozího dne, zároveň však byla ještě krásnější, a moc ji proto doporučuji.

Den třetí – Poprad, Štrbské pleso a vodopád Skok…

Musím upřímně uznat, že jsme třetí den už dost pociťovali únavu, a proto jsme se rozhodli dopoledne strávit v Popradu. Kávu jsme si dali v kavárně FELKA café & brew bar, která byla jen pár minut od našeho penzionu a poté jsme pokračovali do centra města, které jsme si prošli a dali zmrzlinu. Na oběd jsme vyrazili do Štrbského plesa, kde jsme si v Kolibě Patria dali skvělé halušky. Tentokrát se nám ve Štrbském plesu už líbilo více, což bylo možná i tím, že bylo hezčí počasí.

Na odpoledne jsme si naplánovali kratší trasu k vodopádu Skok, která zároveň patří i k těm lehčím. Jelikož jsme předchozí dny viděli tolik krásných míst a výhledů, myslela jsem si, že se tomu tato túra nemůže vyrovnat. No… byla jsem mile překvapena, protože jsem opět nestačila zírat na tu nádheru kolem.

Štrbské pleso
Vycházíme ze Štrbského plesa… Mají tam i tuhle stezku “v oblacích”.

Trasa byla krásná a vodopád ve skutečnosti vypadal o moc lépe než na fotkách. A co vám ještě můžu doporučit? Vydejte se turistickou trasou dál nad vodopád, kde je další pleso. Zde se nám naskytl jeden z nejhezčích pohledů na Tatry. A co víc… Užívali jsme si tu nádhernou scenérii jednu dobu úplně sami.

A takový byl náš pobyt ve Vysokých Tatrách. Hory jsou prostě láska a skvělý způsob jak si vyčistit hlavu. A na co se v Tatrách připravit? Parkování může být dražší, zároveň nezapomeňte na pevnou a pohodlnou obuv a buďte připraveni na to, že se počasí může každou chvíli změnit, a proto si přibalte vrstvu navíc a pláštěnku. Jo a ještě… Mějte dost paměti ve foťáku, protože nebudete vědět, jakou nádheru zachytit dříve. 😀

Pokud vás mrzí, že článek z Tater je u konce, koukněte na můj Instagram, kam jsem z Tater nahrála nejen fotky do feedu ale i reels videa. Do komentářů mi napiště, zda jste i vy někdy byli v Tatrách a jak se vám líbilo a jaké místo se vám líbilo nejvíce, ať můžu čerpat inspiraci pro další výlet do Tater. 🙂

Mějte se krásně a užívejte si tyhle slunné zářijové dny.